Juist de kerk zou om een coronapas moeten vragen

Gepubliceerd op 17 september 2021 om 09:24

Vrijheid is er om met liefde voor elkaar te zorgen. Daarom zou ook de kerk van bezoekers moeten durven vragen om een coronapas.

 

 

Ongetwijfeld maak ik me niet populair, misschien ook niet in mijn eigen kerk, maar naar mijn mening moeten ook de kerken gaan vragen om de coronapas bij toelating tot de kerkdiensten. Waarom? Omdat we verantwoordelijkheid moeten willen nemen. Omdat we kwetsbaren zo veel mogelijk moeten beschermen. Omdat we onze verantwoordelijkheid niet moeten willen ontlopen om ook ons steentje bij te dragen aan de brede maatschappelijke poging deze ziekte in te dammen.

 

vrijheid
Hameren op de vrijheid van mensen - of op de vrijheid van godsdienst - gaat niet om vrijheid, maar om onverantwoordelijke losbandigheid waar Paulus al over schrijft: Vrienden, God wil dat jullie als vrije mensen leven. Maar gebruik die vrijheid niet om toe te geven aan slechte verlangens. Gebruik die vrijheid om met liefde voor elkaar te zorgen. (Galaten 5 vers 13, Bijbel in Gewone Taal). Onze vrijheid eindigt waar de onvrijheid van anderen begint. Door niet mee te doen, gunnen we de kwetsbaren hun vrijheid niet!

 

Weeg eigen ongemak af tegen risico’s van anderen.
Juist van gelovigen mag je vragen dat ze hun naasten centraal zetten. Natuurlijk: coronapas of vaccinatie geven geen honderd procent garantie. Garanties zijn er niet in het leven, maar toch vinden we dat we als samenleving mensen best mogen dwingen om zichzelf of anderen te beschermen. Niet elke brommerrijder zonder helm zal hieraan dood gaan. Niet iedereen die met alcohol in het verkeer zit, zal iemand anders doodrijden. Maar de kansen worden wel groter. Het is een afweging van risico’s. Het ongemak van de helm tegenover de kans op minder letsel. De pijn van eventueel een naald in je lijf voor een bloedproef voor alcohol tegenover de kans dat er mensen doodgereden worden door een dronken bestuurder. Eigen ongemak tegenover het risico van anderen.

Zo is het ook met de coronapas en de vaccinatie. Het zal niet altijd werken, maar het werkt wel veel beter dan niets doen. Ik respecteer iedereen die om principiële redenen zich niet wil laten vaccineren, maar wees dan even principieel door wel al het mogelijke te doen om anderen niet te besmetten. Als we het als kerken aandurven onze verantwoordelijkheid te nemen, dan laten we zien waarvoor we staan - de hulp aan de kwetsbaarste onder onze broeders en zusters. Denk bijvoorbeeld aan die mensen bij wie de vaccinatie door onderliggend lijden minder goed werkt.

 

het goede
Als we durven te handelen, dan praten we niet alleen over het goede, maar doen we het ook. Dan zijn we solidair met al die ondernemers die het zo moeilijk hebben. Dan helpen we aan het normaal maken van het nemen van verantwoordelijkheid. Dan spreken we niet alleen vrome woorden op zondagmorgen, maar dan handelen we er ook naar als het erop aankomt.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Fonteijn, Henk
een maand geleden

mpathiek, maar ik ben zelf van mening dat we dat niet moeten doen. We gaan teveel betuttelen en bemoederen, ik acht mijn kerkbezoekers mondig en verantwoordelijk genoeg om zelf keuzen te maken, zoals : afstand houden, bij klachten thuisblijven en je laten testen, etc.
Ik wil geen gedoe bij de deur met mensen die niet gevaccineerd zijn (om wat voor reden dan ook) en geen testbewijs kunnen laten zien. Ik wil hen het voordeel van de twijfel geven en uitstralen dat we als kerk vertrouwen hebben in onze mensen, hun zelfstandigheid en mondigheid respecteren en uitstralen dat ze per definitie welkom zijn. Daarbij helpt natuurlijk het feit dat ik weet dat in mijn kerkgemeenschap de overgrote meerderheid gevaccineerd is...

Lyonne Verschoor
een maand geleden

De strekking van dit stuk blijft ook overeind als we het hebben over voorlopig anderhalve meter aanhouden, ipv de coronapas.

Lex Welter
een maand geleden

Galaten 5 vers 13, ik kan mij daarin vinden. De vrijheid van meningsuiting heeft ook zijn grenzen. In een volle bioscoop zaal roepen dat er brand is wanneer er niks aan de hand is, is het overschrijden van de grens van het ontoelaatbare. Met andere woorden jouw vrijheid houdt op waar de onvrijheid van anderen begint. Ik zie van nabij dat begeleiders van kwetsbaren zich niet laten vaccineren, maar wel het virus kunnen overdragen aan deze kwetsbaren. De niet gevaccineerden beroepen zich op hun 'heilige vrijheid' en maken de kwetsbaren nog kwetsbaarder.

Kaj
een maand geleden

Onze gemeente maakt gebruik van de ruimte in het ‘advies’ (die door de ongelukkige woorden over welkom worden overschaduwd), en hanteert een toegangsbewijs. Uit solidariteit met kwetsbaren, en met ondernemers van bv horeca, en vanuit vertrouwen in de motivatie van de overheid voor haar adviezen en maatregelen.